رونق، توسعه و کیفیت کسب‌وکارتان را در سال جدید از کودکان هدیه بگیرید

امروز حتی اگر بخواهیم هم سخت است که کودکان و مسئله ی کودکی برایمان مهم نباشد. طبق آمارها کودکان صفر تا چهار ساله در حال حاضر بزرگ ترین برش جمعیتی کشورمان را تشکیل می دهند. از کودک که حرف می زنیم بی درنگ پای پدر و مادر، مربی، معلم، افراد مختلف خانواده که در مواقعی مراقبت از این کودکان خردسال بر عهده شان قرار می گیرد هم به ماجرا باز می شود. مجموعه ی این افراد ما را به عدد قابل توجهی می رساند: بیش از بیست درصد از جمعیت ایران. هر کدام از این افراد شغلی دارند و بسته به اندازه ی سازمان، موسسه یا شرکتی که در آن کار می کنند با تعداد بیشتری از افراد تعامل دارند. وقتی از این زاویه به مسئله نگاه کنیم، همه چیز حول محور کودکی به هم گره می خورد. سرویس هایی که برای کودکان در نظر گرفته می شود، فضاهایی که برای تجربه کردن شان وجود دارد، مواد مصرفی و یا اسباب بازی هایی که دارند.

——————————————————————————————

حالا بیایید از دید مدیر یک سازمان به این مسئله نگاه کنیم. نسبت کسب وکارها و پرداختن به دنیای کودکی را می شود در این دو دسته ی کلی خلاصه کرد: یا کودک به طور مستقیم مخاطب سازمان و محصول شما است یا در سازمان تان تعداد زیادی نیروی کار دارید که زندگی شان، دغدغه هایشان و تلاش هایشان به کودکان گره خورده است. کودک و خانوده اش برای هر کسب و کاری که یا اندازه ی پرسنلش بزرگ است یا بر اساس استراتژی بازاریابی اش گروه بزرگ و متنوعی از افراد جامعه را هدف قرار داده یک ذی نفع کلیدی محسوب می شود. مخاطبی که یا مستقیم می شود از آن کسب درآمد کرد یا با در نظر گرفتنش به عنوان یک عنصر مهم در جذب مخاطب، کسب و کار مورد نظر را توسعه داد. درک می کنم که ضرورت درآمدزایی مهم ترین اولویتی است که هر کسب و کار برای خودش در نظر گرفته است. همچنین همه می دانیم که افزایش فروش و رسیدن به اهداف سازمان بدون داشتن پرسنل بهره ور ممکن نیست. شغل هر کدام از ما با زندگی مان گره خورده و چیزی که در خانه تجربه می کنیم مستقیما در روحیه، انگیزه و توان مان برای ایفای نقش شغلی موثر است. فضای خانواده و نحوه تعامل آنها با فرزندان شرایط روحی و عملکرد شغلی شان را تحت تاثیر قرار می دهد. حمایت بجا، اصولی و هدفمند شما از اینکه کارمندان‌تان رابطه ی باکیفیتی با همسر و فرزندانش داشته باشد، اوقات فراغت غنی را تجربه کند، مستقیما به این معنا است که برای رشد کسب و کار خودتان سرمایه گذاری کرده اید. اینگونه احساس تعلق نیروی شما به سازمان نیز بیشتر می شود و بهره وری اش بالاتر می رود. در این میان مهم است که برای پیوند دادن کودکان به کسب و کارتان، از همراهی یک مشاور متخصص استفاده کنید.

  • کسی که کودکان، ویژگی ها و نیازهایشان را بشناسد،
  • با فرآیند طراحی تجربه مخاطب آشنا باشد،
  • راه برقراری تعامل باکیفیت با خانواده ها را بشناسد
  • بتواند تجربه ی لذت‌بخش و ماندگاری ایجاد کند. طراحی یک خروجی باکیفیت بدون شناخت نیازها، دغدغه ها و سبک رفتاری مخاطبی که برایش طراحی می کنیم ممکن نیست. این کار یک تخصص است.

——————————————————————————————

کودکی از جهات مختلف برای برندینگ سازمانی نیز موضوع جذابی است. بچه ها به خاطر روحیه ی لطیف و ذات کنجکاوشان جذابیت زیادی دارند، والدین این دهه حاضرند برای رفع نیازهای فرزندان‌شان هزینه و انرژی و زمان قابل توجهی صرف کنند و اهمیت دادن به کودکی در فضای تبلیغات یک کسب و کار هم نوعی ارزش مثبت اجتماعی و انسانی شناخته می شود. خانواده ها قطعا از مراجعه به مکان یا استفاده از محصولی که احساس کنند از پیش برای خودشان و کودک شان برنامه دارد راضی خواهند بود و این روش پربازده و موثری برای تبدیل کردن آن ها به مشتریان وفادار برند شما است. ایجاد تجربه خوشایند برای این گروه به رونق کسب و کار شما کمک می کند و باعث می شود تصویر خوش آیند و باکیفیتی از برندتان در ذهن مخاطب شکل بگیرد. اما بهره بردن از این ظرفیت غنی و شگفت انگیز به سادگی ممکن نیست. سازمان ها نیاز دارند برای شناختن مخاطب و نیازهایش، تدوین استراتژی های کارآمد برای جذب آنها و هم راستا کردن محصولات و خدماتشان با این موارد از حضور یک متخصص استفاده کنند. متخصصی که در طراحی سرویس های مبتنی بر بوم، فرهنگ و نیاز مخاطب تجربه دارد و کودکان را می شناسد. جالب است بدانید که جیمز هکمن، برنده ی نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۰، ثابت می کند که سرمایه گذاری در سال های اولیه کودکی پربازده ترین نوع سرمایه گذاری است؛ چه از بعد اقتصادی، چه اجتماعی و چه فرهنگی. کودکان از این منظر نیروی کار آینده ی هر کشور را می سازند و کیفیت هر جامعه در گرو کیفیت پرورش کودکانش در نخستین سال های کودکی است. شما چه برای رسالت اجتماعی سازمان تان دنبال موضوعی ارزشمند و جذاب بگردید، چه در پی افزایش تولید و بهره وری کارکنان‌تان باشید و چه بخواهید مستقیما در حوزه‌ی خدمات و محصولات کودکان فعالیت کنید، پرداختن به کودکی یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما است.

———————————————————————————————

من بیش از ۱۴ سال است که به طور تخصصی برای پرورش کودکان و ترویج اهمیت سال های اولیه کودکی تلاش می کنم. در این مدت برای بیش از ۴ هزار پدر و مادر دوره آموزشی برگزار کرده ام، تسهیل گر و مربی بیش از ۲ هزار مربی کودک در سراسر کشور در ارتباط بوده ام، در طراحی و پیاده سازی پروژه هایی به وسعت یک شهر مشارکت داشته ام، با نهادهای مختلف دولتی و خصوصی که در سیاست گذاری و اجرای خدمات مربوط به کودکان نقش دارند همکاری کرده ام و با سفر به بیش از ۱۵ کشور دنیا تجربیات دست اولی درباره ی کودکان دارم؛ کشورهایی که تلاش می کنند موزه، سینما، فروشگاه، پارک، مراکز خرید عظیم یا سایر مکان های عمومی شهرشان را به تجربه ای «دوست دار کودک» تبدیل کنند. من همچنین با باغ کتاب تهران، بزرگترین مرکز سرگرمی های علمی و فرهنگی کشور ذیل پروژه طراحی مفهومی و طراحی تجربه مخاطب همکاری داشتم. این پروژه فرصت بی نظیری بود تا آنچه از دوره های رسمی طراحی انسان‌محور آموخته بودم را در عمل به کار ببندم. مربی گری حرفه ای زندگی نیز یکی دیگر از زمینه هایی است که به طور تخصصی در آن فعالیت می کنم. مربی رسمی موسسه پارمنیدس هستم که برای بهبود کیفیت زندگی بزرگ سالان، دوره هایی به سبک تحولی برگزار می کند.

———————————————————————————————

من دغدغه ی شما برای کسب درآمد و افزایش گستره ی خدمت رسانی به مخاطبان کسب و کارتان را می فهمم. این را هم درک می کنم که همه ما می خواهیم با صرف کمترین هزینه، به بیشترین تغییرات مثبت دست پیدا کنیم. مثالی می زنم: یک شرکت بزرگ تولید دستمال کاغذی را تصور کنید که روزانه میلیون ها جعبه از محصولاتش در سراسر کشور به فروش می رسد. بعید می دانم کسی از ما پس از تمام شدن دستمال ها جعبه اش را روانه ی جایی جز سطل زباله کنیم. حالا تصور کنید در یک فرآیند طراحی مخاطب محور، برای این جعبه ها کاربرد جدیدی تعریف کنیم تا بتوانند پس از مصرف به یک اسباب بازی برای کودک تبدیل شوند و در ساده ترین لحظه های روزمره، فرصتی برای رشد، یادگیری و سرگرمی کودک فراهم کنند. این مثال را می‌توان به ابعاد مختلف هر کسب و کاری تعمیم داد. هر مجموعه ای برای محصولاتش تبلیغ می کند، به مناسبت های مختلف برای کارکنانش هدیه می خرد، برای ارتقای سلامت روان و بهره‌وری کارکنانش دوره های آموزشی برگزار می کند و… . در این بین، هنر تفکر طراحی این است که این کاربردهای فعلی را با نیاز و ذائقه ذی نفعان شما – در اینجا کودکان و بزرگ سال پیرامون شان – پیوند بزند و ارزش افزوده ی جدیدی تولید کند. من در این زمینه همراه شما هستم.

———————————————————————————————-

اکنون که سال جدید از نو آغاز شده فرصت مغتنمی است تا برای کارآمد کردن سیاست های کلی تان، به کودکی و ظرفیت های بی شماری که در آن نهفته است جدی تر فکر کنید. فرصتی که به توسعه کسب و کار و ایفای رسالت اجتماعی سازمان یا کسب و کار شما کمک می کند.

در صورت تمایل به همکاری اطلاعات‌تان را بنویسید